Fahaman Wahabi sama bahaya dengan Syiah

Kuantan: “Fahaman Wahabi sama bahayanya dengan Syiah dan penularan fahaman itu perlu disekat kerana bimbang menyesatkan umat Islam menerusi fahaman dan dakyahnya yang bertentangan dengan ajaran Ahli Sunnah Wal Jamaah (ASWJ),” kata Pengerusi Persatuan ASWJ Malaysia Abu Syafiq Mohd Rasyiq.

Menurutnya, berbeza dengan Syiah, belum ada fatwa rasmi dikeluarkan Majlis Fatwa Kebangsaan mengenai status fahaman Wahabi dan ia secara tidak langsung memberi ‘lesen’ kepada fahaman berkenaan untuk berkembang.

Katanya, lebih membimbangkan fahaman itu dikesan mula menular dalam kalangan pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) di negara ini dan mempengaruhi mereka yang mungkin tidak jelas mengenai bahaya fahaman berkenaan.

“Kita perlu jelas dengan fahaman (Wahabi) ini yang sering membuat tuduhan bidaah berkaitan amalan umat Islam sedia ada, contohnya dengan mengatakan bacaan doa Qunut ketika solat Subuh adalah salah serta bacaan talkin dan menyambut Maulidur Rasul juga tidak sepatutnya diamalkan.

“Selain itu, mereka (pengikut Wahabi) sering mengkafirkan ulama serta umat Islam dan menyamakan Allah dengan manusia atau makhluk ciptaan-NYA. Fahaman itu jelas bertentangan dengan ajaran ASWJ,” katanya, di sini.

No comments:

Post a Comment