Penangan cinta Bangla

Kuala Lumpur: Bimbang percintaannya dengan lelaki warga Bangladesh tidak direstui, seorang wanita bertindak melangsungkan pernikahan dengan lelaki itu tanpa pengetahuan keluarganya.

Bagaimanapun, pernikahan itu terbongkar apabila ibu wanita berusia 29 tahun itu menyedari perubahan fizikal dirinya menyebabkannya terpaksa menceritakan perkara sebenar.

Dalam keterangannya di Mahkamah Tinggi Syariah semalam, wanita itu mendakwa bernikah dengan lelaki berusia 30-an itu secara wali hakim di Pejabat Agama Islam Daerah Hulu Langat, Kajang melalui pendaftar nikah, cerai dan rujuk.

“Pegawai terbabit tidak bertanya sama ada saya masih mempunyai bapa dan saya juga tidak memberitahu apa-apa kerana nak sembunyikan pernikahan daripada keluarga,” katanya pada prosiding perbicaraan permohonan pengesahan nikah di sini, semalam.

Sementara itu, bapa wanita berkenaan yang hadir memberi keterangan berkata, dia tidak tahu anak perempuannya sudah bernikah dengan lelaki Bangladesh sehinggalah surat nikah anaknya itu tiba di rumahnya di Melaka pada tahun lalu.

“Selepas tahu dia sudah bernikah, saya tanya di mana dia berkahwin dan saya kemudian pergi ke Pejabat Agama Islam Daerah Hulu Langat untuk bertanyakan bagaimana pernikahan itu boleh dijalankan tanpa pengetahuan saya.

“Wali mewakilkan pernikahan anak saya itu kemudian memberitahu tiada apa-apa yang boleh dilakukan kerana pernikahan sudah dijalankan. Tiga hari kemudian, mereka menelefon meminta saya datang untuk menjalankan akad nikah kali kedua pada 7 September 2012,” kata warga emas itu.

Sementara itu, saksi kedua yang juga bapa angkat lelaki Bangladesh itu memberitahu mahkamah dia tahu anak angkatnya itu berkawan dengan seorang wanita tempatan, tetapi tidak tahu bila mereka bernikah.

Bagaimanapun, dia memberitahu hadir ke Pejabat Agama Islam Daerah Hulu Langat pada pernikahan kali kedua yang turut dihadiri bapa wanita berkenaan. Hakim Syarie Muhamad Abdul Karim Wahab kemudian menetapkan 16 Januari tahun depan untuk sebutan semula kes bagi meneliti beberapa perkara yang menjadi isu dalam kes itu kerana ia membabitkan sebuah jabatan agama.

No comments:

Post a Comment